Prestashop – czy warto wybrać jako platforma sklepu internetowego?

Strona Główna Blog Prestashop – czy warto wybrać jako platforma sklepu internetowego?

PrestaShop to popularna platforma e-commerce, która oferuje szeroki zakres funkcji dla tworzenia sklepu internetowego. Dzięki niej możesz stworzyć atrakcyjny, funkcjonalny i łatwy w obsłudze sklep internetowy. Na przestrzeni ostatni lat Prestashop musi konkurować z wieloma rozwiązaniami na licencji abonamentowej czy też z giganetem w postaci WordPressa, jednak w Polsce coraz częściej pojawia się on na ustach klientów jako jeden z najstabilniejszych systemów pod sklep internetowy. Dlatego przybliżmy sobie jego korzyści, wady, zalety, integracje oraz średnie ceny za wykonanie, aby wiedzieć na co zwrócić uwagę przy jego potencjalnym wyborze na tle innych rozwiązań.

Korzyści z korzystania z PrestaShop

PrestaShop oferuje wiele korzyści dla właścicieli sklepów internetowych. Oto kilka z nich:

  • Łatwość obsługi: PrestaShop jest znany ze swojej intuicyjnej obsługi. Nawet jeśli nie masz doświadczenia w tworzeniu stron internetowych, możesz łatwo zarządzać swoim sklepem.
  • Elastyczność: PrestaShop pozwala na dostosowanie sklepu do indywidualnych potrzeb. Możesz wybierać spośród wielu szablonów i dodatków, aby stworzyć sklep, który najlepiej pasuje do Twojej marki.
  • Skalowalność: PrestaShop jest skalowalny, co oznacza, że może rosnąć razem z Twoim biznesem. Bez względu na to, czy prowadzisz mały sklep, czy duży sklep internetowy, PrestaShop jest w stanie sprostać Twoim potrzebom.

Średnie ceny za wykonanie sklepu internetowego

Ceny za tworzenie sklepu internetowego PrestaShop mogą się różnić w zależności od czynników takich jak:

  • Wykonanie projektu graficznego na sklep internetowy – czyli nic innego jak zaprojektowanie wraz z grafikiem komputerowym wyglądu naszego sklepu internetowego. Cena wtedy jest zależna od proponowanych widoków. Nasza firma wychodzi z założenia, że aby stworzyć sklep internetowy na indywidualnej grafice bez większych zmian wystarczą 3 widoki sklepu internetowego, ponieważ reszta jest często powtarzalna.
  • Wybór dodatkowych rozwiązań – ilość modułów, integracji czy dodatków do sklepu internetowego ma znaczenie przy wycenie sklepu internetowego, ponieważ niektóre z nich wprowadzają nowe widoki, które należy dostosować do obecnych standardów, aby wyglądały spójnie, ładnie i przejrzyście, a w większości przypadków mają one swoje podstawowe style, które nie zawsze są poprawnie i optymalnie napisane.
  • Tworzenie indywidualnych stron CMS – tutaj sprawa ma się różnie, ponieważ od tego jakie strony informacyjne chcemy dodać na sklep i jak chcemy je ułożyć również zależy strona. Czasami klientowi wystarczy ściana tekstu, a niektórzy chcą to ładnie ostylować z grafikami i ikonografikami, które podnoszą jakość i wygląd naszego sklepu internetowego.
  • Termin realizacji – nie wszyscy klienci sobie zdają sprawę z tego, ale termin realizacji również ma wpływ na cenę wykonania sklepu, ponieważ im szybciej chcemy mieć wykonany projekt tym firma obsługująca nasze zlecenie może podnieść cenę ze względu na przeniesienie sił roboczych na konkretny projekt. Dlatego nasza dobra rada jest taka, że najlepiej za wczasu umówić się ze swoim wykonawcą na dalszy termin realizacji niż odkładać go na ostatni moment.
  • Wielkość agencji interaktywnej – w tym przypadku to gra również kluczową rolę, ponieważ im więcej pracowników i wielkość realizacji danych sklepu internetu tym agencja potrafi postraszyć wysokimi cenami. Jednak ma to również odzwierciedlenie w jakości wykonanego projektu – jednak nie zawsze! Warto wcześniej przejrzeć sobie grupy facebook lub opinie o firmie przed podjęciem się współpracy, aby nie przepalić pieniędzy.

Poza wymienionymi elementami również warto zwrócić uwagę na to jak jest wykonywany sklep internetowy, ponieważ wyróżniamy dwa rodzaje – indywidualny oraz na gotowym szablonie. W następnych artykułach spróbuję opisać również czym one się różnią i jakie ze sobą niosą różnice, wady oraz zalety.

Uśredniając aktualne ceny rynkowe mogę śmiało powiedzieć, że na przełomie roku 2023 oraz 2024 średnia cen sklepu internetowego indywidualnego wynosi około 20.000 zł netto – podkreślam, że jest to średnia cena sklepu internetowego, ponieważ są agnecje, które zrobią sklep za 65.000zł netto, a są takie, które ten sam sklep zrobią za 25.000zł netto, dlatego warto zawsze wsyłać zapytania do wielu agencji i sprawdzić przestrzał i negocjować z potencjalną firmą.

Moduły, czyli gotowe funkcjonalności w Prestashop

W Prestashop można skorzystać z gotowych rozwiązań takich jak moduły, które dodają różnego rodzaju funkcjonalności takie jak program partnerski, szybkie zakupy czy innego typu rzeczy bez konieczności kodowania ich indywidualnie. Na rynku mamy kilka polskich firm, które oferują sporo dodatków do sklepu internetowego i skracają czas wykonania sklepu internetowego, ale też dają nam zaoszczędzić na pisaniu podobnego rozwiązania od nowa. Oczywiście nie należy popadać w skrajność i instalować każdego modułu, który nam się napatoczy pod ręce, ponieważ one również mogą wpływać na wydajność oraz optymalizację naszego sklepu internetowego.

Integracje w Prestashop – czyli popularne rozwiązanie na wyciągnięcie ręki

Wielu klientów zastanawia się czy tworząc swój sklep internetowy można go zintegrować z Allegro, baselinkerem czy bezpiecznymi przelewami internetowymi – odpowiedź brzmi TAK. Na rynku posiadamy wiele polskich intergracji, które wystarczy zainstalować i skonfigurować, aby działały prawidłowo. Nie trzeba, więc się obawiać, że nagle będziemy mieli do obsługi dwie czy trzy platformy sprzedażowe, ponieważ Prestashop może robić za łącznik pomiędzy tymi marketplace. Tak samo sprawa ma się z integracjami z kurierami w Polsce, gdzie nie musimy za każdym razem wchodzić na stronę kuriera i wpisywać wszystkiego z palca, a integracja za nas pobierze dane, a my tylko sprawdzamy poprawność danych i drukujemy list przewozowy. Podsumowując – klient nie musi się przejmować tym, że sklep będzie dla niego ciężarem ponieważ mnogość integracji dostępnych na rynku pozwala przyspieszyć nam proces obsługi zamówienia w bardzo dużym stopniu.

Podsumowanie

Prestashop jest bardzo dobrym wyborem w przypadku, gdy chcemy stworzyć pełnoprawny sklep internetowy bez konieczności bania się o problemy ze skalownością, aktualizacjami czy supportem. Dodatkowym atutem jest to, że od razu dostajemy gotowy sklep internetowy, a nie musimy dobierać do niego wielkiej ilości dodatków czy podstawowych rzeczy, ponieważ to wszystko mamy wbudowane od początku. Z roku na rok również sama goła instancja (instalacja) pozwala na coraz to większe możliwości bez ingerencji developerów, a wraz z rozwojem AI jesteśmy jako klienci wstanie tworzyć samodzielnie dodatki.

Jednak nie zapominaj, że mimo wszystko obsługa sklepu internetowego wymaga zaznajomienia wcześniej z systemem, jego możliwościami, aktualizacjami oraz tym czy jest odpowiednie wsparcie na poziomie klienta, ponieważ nie ma rozwiązania idealnego, a prędzej czy później będziemy chcieli rozwijać dalej nasz sklep internetowy.